كشف قديمي ترين ديسك سياره اي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روز شنبه پايگاه اينترنتي ساينس ديلي، محققان متوجه شدند كه ستاره اي توسط قديمي ترين قرص پيراستاره اي (circumstellar disk) احاطه شده است؛ قرص پيراستاره اي يك حلقه اوليه از گاز و گرد و غبار است كه اطراف يك ستاره جوان مي چرخد و سيارات از آن تشكيل مي شوند.

اين محققان به رياست استيون سيلوربرگ از دانشگاه اوكلاهما اظهار داشتند كه يك ستاره كوتوله تازه كشف شده داراي يك قرص پيراستاره اي گرم از نوع مرتبط با سيستم هاي سياره اي جوان است.

سيلوربرگ گفت: اغلب اين نوع ديسك ها در كمتر از 30 ميليون سال از بين مي روند اما به نظر مي رسد كه اين ستاره به نام AWI0005x3s مدت طولاني است كه اين قرص را اطراف خود دارد. اين محقق گفت: اين كوتوله قرمز، عضو كانديداي 'انجمن ستاره اي كارينا' است كه با اين احتساب مانند بقيه ستاره هاي موجود در اين گروه حدود 45 ميليون سال سن دارد.

وي افزود: اين قديمي ترين سيستم كوتوله قرمز همراه با ديسك است كه در يكي از اين انجمن هاي ستاره اي مشاهده كرده ايم.

اين ستاره و ديسك آن به دليل ديگري نيز جالب توجه هستند و آن، اين احتمال است كه مي تواند ميزبان سيارات فراخورشيدي باشد.

بيشتر سيارات فراخورشيدي كه توسط تلسكوپ ها كشف شده اند، در ديسك هايي شبيه ديسك اطراف اين كوتوله قرمز غيرمعمول قرار دارند.

اين يافته ها در مجله The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

 


موضوعات مرتبط: منظومه شمسی

یک شنبه 19 فروردين 1397 | 8:51 | علی شیری عباس آباد |

پرتاب موشک به فضا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک شرکت نانویی با همکاری ناسا موفق به ساخت مخزن تحت فشار با استفاده از نانولوله‌های کربنی شده‌است. راکت حاوی این مخزن چندی پیش به فضا پرتاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۱۶ ماه می ۲۰۱۷ ناسا راکتی به فضا ارسال کرد که در مخزن تحت فشار کامپوزیتی آن از نانولوله‌های کربنی استفاده شده بود. این مخزن در واقع یک تانک آلومینیومی پوشیده از مواد کامپوزیتی با توانایی نگه داشتن گاز و سیالات تحت فشار است.

در مخزن این راکت از نانولوله‌های کربنی به هم بافته استفاده شده و ساختاری ۵ برابر مستحکم‌تر از فولاد دارد.

یکی از مزایای استفاده از کلاف‌های نانولوله‌ کربنی در این مخزن، کاهش وزن آن است. این الیاف توسط شرکت نانوکمپ تکنولوژیز ساخته شده‌است. این شرکت در حوزه ساخت کابل‌های اطلاعات سبک فعالیت دارد. این کابل‌ها با وجود خواص الکتریکی مناسب، استحکام بالایی ندارند.

نانوکمپ در قالب یک همکاری مشترک با ناسا اقدام به تغییر فرآیند خود به‌منظور افزایش استحکام الیاف کرده‌ است.

مایکل میدور از محققان ناسا معتقد است؛ ایده ما در این پروژه آن بود که با نانوکمپ همکاری کنیم تا خواص کششی الیاف افزایش یابد. برای این منظور، روش‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.

املی سیوچی از محققان ناسا اظهار داشت: از سال ۲۰۰۰ نسبت به این فناوری علاقه‌مند شدیم. دلیل این امر آن بود که اطلاعات ما نشان می‌داد که خواص مکانیکی نانولوله‌های کربنی بهتر از آن چیزی است که معمولاً در حوزه هوافضا رایج است. از سوی دیگر با استفاده از نانولوله‌های کربنی می‌توان وزن را به شدت کاهش داد.

این گروه به دنبال استفاده از نانولوله‌های کربنی برای تولید الیاف بودند تا در نهایت این الیاف برای کاهش ۳۰ درصدی وزن مخزن راکت و افزایش استحکام آن به کار رود.

برای تولید این الیاف، میلیون‌ها نانولوله ‌کربنی به هم بافته شده و در نهایت کلافی ایجاد می‌شود که بین آنها هیچ اتصال ‌دهنده‌ای وجود ندارد. تنها چیزی که موجب چسبیدن نانولوله‌ها به هم می‌شود، بافته شدن آنها و پیچش هر نانولوله به دیگری است که موجب قفل شدن نانولوله‌ها می‌شود.

 


موضوعات مرتبط: ماهواره

یک شنبه 19 فروردين 1397 | 8:48 | علی شیری عباس آباد |

هواپیمای فضایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارشناسان فضایی تخمین می زنند ایستگاه فضایی ۸.۵ تنی چین که در سال ۲۰۱۱ از دسترس خارج شد، تا چند ماه دیگر به زمین برخورد می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس،  چین نخستین ایستگاه فضایی خود را در ۲۰۱۱ میلادی افتتاح کرد و تصمیم داشت آن را گسترده تر کند.

اما در سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی سازمان فضایی چین کنترل Tiangong-۱ را از دست داد و اکنون کارشناسان تخمین می زنند این ایستگاه ۸.۵ تنی  چند ماه دیگر با زمین برخورد می کند. کارشناسان نگران دقیقا نمی دانند این ایستگاه چه زمان به سمت زمین حرکت می کند یا زباله آن دقیقا در کدام نقطه می افتد.

از سوی دیگر مقامات چینی نیز پیش بینی می کنند این زباله فضایی بین اکتبر ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸ میلادی به زمین برخورد می کند.

سازمان فضایی چین مشغول ردیابی این ایستگاه است و تعهد کرده در صورت خطر برخورد با زمین هشدار صادر کند.

 


موضوعات مرتبط: منظومه شمسی

یک شنبه 19 فروردين 1397 | 8:39 | علی شیری عباس آباد |

نمایش هوایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رئیس دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر با اشاره به گستردگی فعالیت ها در زمینه هوافضا گفت: مرکز تخصصی نوآوری هوافضا به زودی در دانشگاه امیرکبیر راه اندازی می شود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل  از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر صادق تابع جماعت در روز پایانی اولین رویداد ایده پردازی ایرآپ با اشاره به فعالیت انجمن علمی دانشکده هوافضا افزود: امروز بعد از فعالیت بیش از ۶ ماهه که شامل دریافت ایده، روند داوری و ارزیابی ایده ها است ایده های برتر مطرح می شوند و امیدواریم به فعالیت مفید و موثر در قالب نوآوری منجر شوند.

رئیس دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ۲ نوع فعالیت در حوزه نوآوری هوافضا گفت: بخشی از ایده ها به طور غیرمسقیم با این صنعت مربوط هستند و بخشی نیز مستقیما در صنعت هوافضا به کار می روند؛ یکی از نمونه های این ایده ها ساخت کوادراتور (پرنده های بدون سرنشین) هستند.

 تابع جماعت اظهار داشت: کوادراتورها در صنایع مختلف حمل و نقل، نفت و گاز، ساخت و ساز، فیلمبرداری و نظایر آن قابل استفاده هستند و حتی در دادو ستدهای کوچک می توانند به مردم کمک کند. 

رئیس دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: در بخش غیرمستقیم صنعت هوافضا نیز سیستم های پیشرانش، ناوبری نیز مرتبط هستند.

 تابع جماعت  با اشاره به اینکه این رویداد در دو بخش پذیرای ایده های نوآورانه دانشجویان بوده است، عنوان داشت: در زمینه اول ایده های دانشجویان را پذیرفته ایم و در زمینه دوم از شرکت های فعال در حوزه هوافضا خواسته ایم نیازهای خود را مطرح کنند تا دانشجویان براساس آن به ایده ها و نوآوری هایی برسند. بیشتر ایده های رسیده به دست ما در زمینه اول بوده است.

وی با ابراز امیدواری از تاسیس هر چه زودتر مرکز نوآوری تخصصی هوافضا در دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: این مرکز زمینه را برای برگزاری هر چه بیشتر رویدادهای ایده پردازی و تبدیل این نوآوری ها به محصول و یک فعالیت فراهم می کند. در این رویداد ایده پردازان ایده های خود را در مدت کوتاهی برای حضار توضیح دادند.

 


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلی

یک شنبه 19 فروردين 1397 | 8:37 | علی شیری عباس آباد |