معرفی سلاح سری لیزری نظامیان ایران + عکس و مشخصات فنی

تصویری از توپ لیزری مورد استفاده در ناو جنگی

 
 

 

 

سلاح حاصل از این تکنولوژی نیز نوعی جنگ‌افزار انرژی هدایت‌شده است که از پرتو لیزر برای تخریب هدف استفاده می‌کند؛ از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سلاح‌های لیزری متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده‌اند، اما اغلب آن‌ها از مرحله تحقیق و اثبات تکنولوژی فراتر نرفته‌اند.

امروزه جنگ‌افزار‌های زمینی لیزری توانایی نابودی موشک‌ها، پهپاد‌ها و گلوله‌های توپ و خمپارهٔ در حال پرواز را پیدا کرده‌ و سلاح‌های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حتی سیستم‌های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌اند.

مهم‌ترین مزیت سلاح‌های لیزری این است که به لحاظ اقتصادی نسبت به سلاح‌های مورد استفاده فعلی به صرفه تر است چراکه هزینه هر شلیک یک سلاح لیزری فقط هزینه صرف انرژی است که  سوخت شیمیایی یا نیروی الکتریسیته آن را تامین می‌کند.

بدین ترتیب در بسیاری از سلاح‌های لیزری هزینه هر شلیک کمتر از یک دلار بوده و این در حالیست که گلوله‌ها یا موشک‌هایی با قدرت تخریبی برابر، هزاران دلار قیمت داشته که باید هزینه‌های حمل‌ونقل و نگهداری را نیز به آن‌ها اضافه کرد.

مزایای استفاده از سلاح های لیزری

همچنین سلاح‌های لیزری قطعات مکانیکی کمی دارند و به سرعت تغذیه یا شارژ می‌شوند و هزینه‌های مربوط به استفاده، تعمیر و نگهداری آن‌ها حتی از مهمات سلاح‌های متعارف نیز کمتر است.

مهم ترین مزیت آن اما سرعت اصابت هر شلیک آن است به نحوی که اشعه لیزری که با سرعت نور حرکت می‌کند و نیازی به محاسبه جابجایی هدف ندارد، فرار برای دشمن را سخت و در واقع غیر ممکن می کند.

 

 این ویژگی لیزر را گزینه‌ای عالی برای درگیری با اهداف بسیار سریع همچون موشک‌ها و راکت‌ها، گلوله‌های توپ و خمپاره می‌سازد.

در سطحی پایین تر، حمله آمریکا به افغانستان و سپس به عراق در پی فروریختن برج‌های دوقلوی این کشور و درگیری نظامیان این کشور با گروه‌های شبه نظامی یا تروریستی عراق و افغانستان موجب شد، سلاح‌هایی مثل انواع تک‌تیرانداز که برای شلیک به اهداف دور دست طراحی شدند کابرد بیشتری برای آن‌ها داشته باشد.

هشدار دهنده لیزری ساخت صا ایران

در یکی از این موارد اول اسفند پارسال سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در سفری به سیستان و بلوچستان از این جنس دستاورد‌های نیروی زمینی ارتش بازدید کرد.  

 تصاویر منتشرشده از این بازدید نشان می دهد امیر سرتیپ دوم خزایی فرمانده جهاد خودکفایی نزاجا در حال توضیح یکی از این دستاورد‌هاست که «سامانه هشدار دهنده لیزری محمول توسط نفر» نام دارد.

این سامانه را سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش برای مقابله با تهدیدات سلاح‌های هدایت لیزری در نوعی دیگر به نام «قابل حمل توسط خودرو» که می‌تواند روی خودروهای نظامی نصب و استفاده شود. 

 

در واقع یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های این محصول را باید هشداردهی و آگاهی‌بخشی نسبت به سلاح‌های لیزری دانست؛ سلاح‌هایی که روز به روز انواع جدیدی از آن‌ها ساخته می‌شود.

 

این نوع سیستم‌ها به ویژه در منطقه غرب آسیا در اختیار نیرو‌های آمریکایی و متحدان آن قرار دارد.


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلیموشک

جمعه 11 شهريور 1401 | 15:47 | علی شیری عباس آباد |

نمایشگاه دائمی اولین و آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه با عنوان پارک ملی هوافضا در دانشگاه هوافضای عاشورا واقع در کیلومتر ۱۳ بزرگراه کرج خیابان دانشگاه افتتاح گردید.

 


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلیموشک

شنبه 24 آبان 1399 | 1:57 | علی شیری عباس آباد |

 

 

دیروز دومین فضاپیمای SpaceShipTwo شرکت ویرجین گلکتیک موسوم به VSS Unity نخستین پرواز مستقل خود را بر فراز بیابان موهاوی در جنوب غربی ایالات متحده با موفقیت به پایان رساند و لبخند رضایت را روی لبان «ریچارد برنسون» مدیرعامل این شرکت نشاند.

این هواپیمای فضایی که در ماه فوریه گذشته معرفی شد، در عملیات آزمایشی توانست به سرعت حدود 740 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع 15 هزار متری از سطح زمین دست یابد. به گفته مقامات شرکت ویرجین، VSS Unity به مدت حدود 10 دقیقه بدون نیروی موتور به گشت و گذار پرداخت.

spaceshiptwo-vssunity-1

این موفقیت می تواند فصل نوینی را در حوزه هواپیماهای فضایی و سفرهای تجاری به خارج از جو زمین بگشاید. البته ویرجین گلکتیک می گوید عملیات دیروز پنجمین پرواز VSS Unity همراه با هواپیمای حامل آن به نام WhiteKnightTwo بوده، اما اولین موردی محسوب می شود که یونیتی مدتی را به صورت مستقل پرواز کرده.

ویرجین امیدوار است این هواپیمای پیشرفته بتواند آرزوی دیرین آنها برای توسعه توریسم فضایی را تحقق بخشد، و با نگاه به چهره «ریچارد برنسون» پس از فرود یونیتی واضح است که او رضایت کافی را از این برنامه داشته. او قبل از عملیات فرود اعلام کرد امیدوار است طی ماه های آتی برنامه های متعددی را به اجرا درآورد.

richard-branson

کمپانی مورد بحث می گوید بازخورد دریافتی از دو خلبان این تست حکایت از شرایط عالی پرواز دارد، اما آنها به دقت تمامی اطلاعات را جمع آوری و بررسی می کنند تا حوادث تلخ گذشته تکرار نگردد.

گفتنیست اولین نمونه SpaceShipTwo دو سال قبل در حین پرواز دچار نقص فنی شد و سقوط آن به مرگ خلبان و زخمی شدن کمک خلبان انجامید.

 


موضوعات مرتبط: جنگندهموشک

دو شنبه 6 آذر 1396 | 23:26 | علی شیری عباس آباد |

طرحی از هواپیمای مسافربری اَبَرصوت بوئینگ در آینده

شرکت بوئینگ به دنبال ساخت و عملیاتی‌کردن هواپیماهای مسافربری هایپرسونیک (اَبَرصوت) ظرف یک دهه آینده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، "دنیس مویلنربرگ"، (Dennis Muilenburg) مدیرعامل بوئینگ، قبل از افتتاح نمایشگاه هوایی پاریس (29 خرداد تا 4 تیر) اعلام کرد شرکتش باید مطمئن شود به اندازه کافی مسافر با توان خرید بلیط این هواپیماها و در نتیجه مقرون به صرفه‌ بودن فرآیند ساخت آن‌ها وجود دارد.

وی وعده داد این نوآوری‌ در آینده مردم هر نقطه از دنیا را ظرف حداکثر دو ساعت به نقاط دیگر مرتبط خواهد کرد.

جت‌های هایپرسونیک (اَبَرصوت) با سرعت 5 ماخ (3 هزار و 800 مایل یا 6 هزار و 116 کیلومتر در ساعت) حرکت خواهند کرد و قادر خواهند بود در مدت زمان‌ باورنکردنی مسافران را به مقصد برسانند. در حال حاضر، یک پرواز تجاری از نیویورک تا شانگهای حدود 15 ساعت طول می‌کشد، اما این مدت زمان با جت‌های هایپرسونیک به دو ساعت کاهش خواهد یافت.

 


موضوعات مرتبط: جنگندهموشک

ادامه مطلب
سه شنبه 24 مرداد 1396 | 22:43 | علی شیری عباس آباد |

 

 خطرناک‌ترین سلاح‌های فضایی (بخش اول)

 

در حالی که فضا همیشه به عنوان یک زمینه برای اکتشافات علمی و صلح‌آمیز مطرح بوده، می‌توان از آن به عنوان موقعیتی استثنایی برای دستیابی به برتری نظامی نیز یاد کرد. برای مثال سالهاست که ماهواره‌های جاسوسی در فضا به فعالیت می‌پردازند. ضمن اینکه از زمان شروع عصر فضا، سازمان‌های مختلفی استفاده از فضا را برای پرتاب موشک‌های نظامی مد نظر داشته‌اند. در مقاله‌ی حاضر 10 طرح  سلاح‌های خطرناک فضایی که تا کنون ارائه شده‌اند در دو قسمت بررسی می‌شود:

 


موضوعات مرتبط: موشک

ادامه مطلب
چهار شنبه 18 مرداد 1396 | 21:59 | علی شیری عباس آباد |

موتور اتمی فضایی روسیه آمریکا را نگران کرد

برنامه روسیه برای ساخت اولین موتور اتمی جهان برای پرتاب موشک های فضایی سبب نگرانی آمریکا شده است.روسیه دامنه اجرای کار روی پروژه ساخت موتور موشک هسته ای با قابلیت پرتاب فضاپیما را سرعت بخشیده است.برنامه روسیه برای ساخت موتور موشکی اتمی سبب شد تا 25 کشور همزمان از سازمان ملل متحد بخواهند در اصول استفاده فضایی از منابع هسته ای تجدید نظر کند.آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، استرالیا و برزیل از جمله کشورهایی هستند که این درخواست را ارائه کرده اند.کارشناسان می گویند، اقدام روسیه برای ساخت موتور هسته ای با قابلیت پرتاب فضاپیما پروژه ای یگانه و بی مانند در جهان است و همزمان مسکو اطمینان داده تمامی پیمان های بین المللی را در آن رعایت می کند.


موضوعات مرتبط: موشک

چهار شنبه 18 مرداد 1396 | 21:54 | علی شیری عباس آباد |

حال و آینده پیشران‌های فضایی  (۱)

 

اگر یکی از علاقمندان موضوعات فضایی هستید احتمالا تا به حال به این فکر کرده‌اید که پس از پرتاب ماهواره‌ها یا فضاپیماها به فضا، حرکات و مانورهای آنها به کمک چه سیستمی صورت می‌پذیرد؟ پس لازم است با پیشران‌های فضایی آشنا شوید.

 پیشرانهای فضایی یا تراسترها، ابزاری برای تغییر سرعت موشکها، ماهواره‌ها و فضاپیماها هستندآنها روشهای متفاوتی برای حرکت دادن سامانه‌های فضایی در جهات مختلف دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. با توجه به نوع کاربرد، در سفر به  فضاو یا کنترل وسیله فضایی در مدار از پیشران‌ها استفاده‌های متفاوتی می‌شود

 


موضوعات مرتبط: ماهوارهموشک

ادامه مطلب
چهار شنبه 18 مرداد 1396 | 21:51 | علی شیری عباس آباد |

پایگاه ملی فضایی امام خمینی

پایگاه ملی فضایی امام خمینی با پرتاب آزمایشی و موفقیت‌آمیز ماهواره بر سیمرغ به فضا به طور رسمی افتتاح شد. این پایگاه، اولین پایگاه سکوی ثابت ایران محسوب می‌شود.

پایگاه ملی فضایی امام خمینی ، مجموعه بسیار بزرگی است که تمامی مراحل آماده‌سازی، کنترل و هدایت ماهواره برها در آن انجام می‌شود. این پایگاه از نظر فناوری مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده و می‌تواند در فاز نهایی، کلیه نیازهای کشور در مدار LEO را تحت پوشش قرار دهد.


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلیموشک

ادامه مطلب
یک شنبه 8 مرداد 1396 | 21:50 | علی شیری عباس آباد |

قدرتمندترین موشک تاریخناسا در تاریخ 25 جولای یکی از موتورهای RS-25 خود را آزمایش کرد. قرار است قدرتمندترین موشک تاریخ در سال 2019 با این موتور به فضا پرتاب شود.

موتور RS-25 ناسا یک موتور معمولی نیست بلکه یک موتور موشک است که به وسیله آن قدرتمندترین موشک تاریخ (سیستم پرتاب فضایی SLS) در سال 2019 به فضا پرتاب خواهد شد. این سومین آزمایش موفق موتورهای RS-25 ناسا بود. زمانی که SLS راه‌اندازی شود، چهار موتور RS-25 و همین‌طور دو تقویت‌کننده موشک جامد به آن کمک خواهند کرد تا آن را بلند کنند.


موضوعات مرتبط: موشک

ادامه مطلب
یک شنبه 8 مرداد 1396 | 21:44 | علی شیری عباس آباد |
صفحه قبل 1 صفحه بعد