خبر فرمانده نیروی هوایی سپاه درباره ساخت ایستگاه فضایی / اعلام زمان آغاز عملیات اجرایی

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه از آغاز ساخت ایستگاه فضایی شهید تهرانی مقدم در ایام دهه فجر خبر داد.سردار حاجی زاده اظهارداشت مراحل ساخت و مونتاژ این ایستگاه فضایی که برای تحقیقات کوانتومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا سال 1425 ادامه خواهد یافت.


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلیماهواره

جمعه 11 شهريور 1401 | 15:51 | علی شیری عباس آباد |

ماهواره ایرانی خیام از مقر فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلام ایران انجام و صادر خواهد شد.

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند.

با توجه به فعالیت‌ها و اهداف صرفاً صلح آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقا توانایی مدیریت و برنامه ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و … استفاده می‌شود و نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند.

اطلاعات ماهواره خیام رمزگذاری شده است

حسن سالاریه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک گزارش تصویری گفت: ماهواره خیام، یک ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری حدود یک متر است که طیف های مختلف اپتیکال را تصویربرداری می کند.

وی گفت: تصاویر این ماهواره می تواند در حوزه های مختلف سنجشی و پایشی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته رئیس سازمان فضایی ایران، با توجه به اینکه اطلاعات مربوطه برای فرامین این ماهواره، کدگذاری و رمزگذاری شده طبیعتا کنترل، هدایت و بهره برداری از آن توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟

ماهواره سنجشی ایرانی خیام ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این ماهواره با همکاری کشور روسیه و توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد.

یکی از سوالاتی که درباره این ماهواره مطرح است این است که چرا ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه پرتاب شد؟

ایران در سال گذشته با پرتاب ماهواره کاملا ایرانی «نور ۲» با ماهواره‌بر بومی قاصد، در تزریق ماهواره‌های زیر پنجاه کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین موفق عمل کرد و سپس در گام بعدی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا انتهای سال جاری هدف گذاری شد تا در ادامه کار، به امکان تزریق ماهواره‌های چندصد کیلوگرمی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تا پایان دولت سیزدهم برسیم.


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلیماهواره

جمعه 11 شهريور 1401 | 15:42 | علی شیری عباس آباد |

پرتاب موشک به فضا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک شرکت نانویی با همکاری ناسا موفق به ساخت مخزن تحت فشار با استفاده از نانولوله‌های کربنی شده‌است. راکت حاوی این مخزن چندی پیش به فضا پرتاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۱۶ ماه می ۲۰۱۷ ناسا راکتی به فضا ارسال کرد که در مخزن تحت فشار کامپوزیتی آن از نانولوله‌های کربنی استفاده شده بود. این مخزن در واقع یک تانک آلومینیومی پوشیده از مواد کامپوزیتی با توانایی نگه داشتن گاز و سیالات تحت فشار است.

در مخزن این راکت از نانولوله‌های کربنی به هم بافته استفاده شده و ساختاری ۵ برابر مستحکم‌تر از فولاد دارد.

یکی از مزایای استفاده از کلاف‌های نانولوله‌ کربنی در این مخزن، کاهش وزن آن است. این الیاف توسط شرکت نانوکمپ تکنولوژیز ساخته شده‌است. این شرکت در حوزه ساخت کابل‌های اطلاعات سبک فعالیت دارد. این کابل‌ها با وجود خواص الکتریکی مناسب، استحکام بالایی ندارند.

نانوکمپ در قالب یک همکاری مشترک با ناسا اقدام به تغییر فرآیند خود به‌منظور افزایش استحکام الیاف کرده‌ است.

مایکل میدور از محققان ناسا معتقد است؛ ایده ما در این پروژه آن بود که با نانوکمپ همکاری کنیم تا خواص کششی الیاف افزایش یابد. برای این منظور، روش‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.

املی سیوچی از محققان ناسا اظهار داشت: از سال ۲۰۰۰ نسبت به این فناوری علاقه‌مند شدیم. دلیل این امر آن بود که اطلاعات ما نشان می‌داد که خواص مکانیکی نانولوله‌های کربنی بهتر از آن چیزی است که معمولاً در حوزه هوافضا رایج است. از سوی دیگر با استفاده از نانولوله‌های کربنی می‌توان وزن را به شدت کاهش داد.

این گروه به دنبال استفاده از نانولوله‌های کربنی برای تولید الیاف بودند تا در نهایت این الیاف برای کاهش ۳۰ درصدی وزن مخزن راکت و افزایش استحکام آن به کار رود.

برای تولید این الیاف، میلیون‌ها نانولوله ‌کربنی به هم بافته شده و در نهایت کلافی ایجاد می‌شود که بین آنها هیچ اتصال ‌دهنده‌ای وجود ندارد. تنها چیزی که موجب چسبیدن نانولوله‌ها به هم می‌شود، بافته شدن آنها و پیچش هر نانولوله به دیگری است که موجب قفل شدن نانولوله‌ها می‌شود.

 


موضوعات مرتبط: ماهواره

یک شنبه 19 فروردين 1397 | 8:48 | علی شیری عباس آباد |

 

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین عکس های سیاره مشتری را به زمین فرستاد

جدیدترین عکس های سیاره مشتری که به تازگی توسط کاوشگر جونو (Juno probe) ناسا تهیه شده‌اند، گوشه‌ای از شگفتی‌های پنجمین سیاره منظومه شمسی را به ما نشان می‌دهند.

 

فضاپیمای جونو (Juno probe) یکی از ربات‌های پیشرفته سازمان فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، به ارزش 1 میلیارد دلار است که ماموریت کاوش پنجمین سیاره منظومه شمسی را بر عهده دارد؛ هر چند وقت یک‌بار هم مجموعه جدید از تصاویر سیاره مشتری توسط این فضاپیما به زمین مخابره می‌شود که در پرواز جونو از نزدیک این غول گازی تهیه شده است.

جونو با سرعت 209 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و هر 53.5 روز یک‌بار، به صورت کامل به دور مشتری می‌چرخد؛ در یازدهمین مرتبه‌ای که این کاوشگر در مدار اطراف سیاره گردش کرد و از نزدیکی این غول گازی رد شد، مجموعه‌ای زیبا و منحصر به‌ فرد از جدیدترین عکس های سیاره مشتری را تهیه کرد که گوشه‌ای از شگفتی‌های این غول گازی را به زمینیان نشان می‌دهند.

در مجموعه تصاویر جدید سیاره مشتری جزئیات شگفت‌انگیزی از گردبادهای عظیم و ابرهای نورانی این سیاره قابل‌مشاهده است و همانطور که متخصصان اظهار کرده‌اند،‌ چند روز طول می‌کشد تا داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط جونو به زمین مخابره شوند. به همین دلیل است که یازدهمین پرواز نزدیک فضاپیما در تاریخ 7 فوریه انجام شد و داده‌ها پس از مخابره به زمین، این روزها در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

البته نکته جالب‌توجه این است که عکس های تهیه‌شده به صورت سیاه و سفید و به اصطلاح، خام برای دانشمندان ناسا ارسال می‌شوند و پس از قرارگیری داده‌ها بر روی وب سایتی خاص، جامعه‌ای بین المللی از دانشمندان و هنرمندان شیفته جهان خارج از جو زمین، با اعمال تکنیک‌های خاص ویرایش و رنگ‌آمیزی تصاویر به این عکس‌ها جان دوباره‌ای می‌بخشند.

این شما و این هم تعدادی از زیباترین عکس های سیاره مشتری که در مدارگردی اخیر کاوشگر جونو تهیه شده‌اند.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

سفر جونو به سمت این غول گازی در تاریخ 5 آگوست 2011 آغاز شد و 5 سال طول کشید تا این فضاپیما به مدار مشتری برسد.

در این تصویر کمربند ابری جنوب سیاره را می‌بینیم.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

میدان تشعشعات اطراف این سیاره به قدری نیرومند و خطرناک‌اند که قرارگیری در معرض آن‌ها به دستگاه‌های الکترونیکی آسیب جدی وارد می‌کند؛ به همین خاطر است که دانشمندان ناسا فضاپیمای جونو را در مسیری قرار داده‌اند که در هر گردش برای مدت ‌زمانی کوتاه به مشتری نزدیک شود.

این تصویر از مجموعه جدید عکس های سیاره مشتری کمربند ابری شمال غول گازی را نشان می‌دهد.

هرکدام از پروازهای نزدیک جونو که با نام “Perijove” هم شناخته می‌شوند، 2 ساعت طول می‌کشند؛ البته قرار بود که مدت زمان لازم برای گردش این کاوشگر در اطراف سیاره به دو هفته کاهش یابد، اما بروز مشکلات فنی باعث شد تا مدارگردی جونو 53.5 روز طول بکشد.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

کم کردن مدت زمان قرارگیری در معرض تشعشات عمر فضاپیما را بیشتر می‌کند و از طرف دیگر، باعث ثبت تصاویر شگفت‌انگیزی مانند آنچه که در بالا می‌بینیم، می‌شود؛‌ در این عکس ابری تنها و به شدت نورانی در میان طوفان‌های سهمگین اتمسفر مشتری گرفتار شده است.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

کاوشگر جونو اولین و تنها فضاپیمایی بوده که از قطب‌های این غول گازی تصویربرداری کرده است. در این تصویر بخشی از قطب جنوب مشتری را می‌بینیم.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

در این قطب‌ها گردبادهایی وجود دارند که از نظر ابعاد با قاره‌ها و یا حتی اقیانوس‌های زمین برابری می‌کنند.

جزئیات نیم‌کره شمالی سیاره در این مورد از عکس های سیاره مشتری به خوبی مشخص است.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

عکسی دیگر از قطب شمال مشتری؛ علاقه‌مندانی که تصاویر سیاره مشتری را ادیت می‌کنند هرکدام سبک خاص خود را دارند و برخی با کم کردن تضاد نورها، ظاهری ملایم‌تر به این غول گازی می‌دهند.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

افراد دیگر هم با بیشتر کردن کنتراست رنگ، جنون مخفی‌شده در میان ابرهای سیاره را پررنگ‌تر می‌کنند.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

منطقه‌ای استوایی در بخش جنوبی سیاره؛ ابرهای مشتری به صورت کلی از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده‌اند و داده‌های فضاپیمای جونو برای بررسی دقیق‌تر عوامل به وجود آورنده ابرها و دلیل از بین رفتن آن‌ها استفاده می‌شوند.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

لکه عظیم قرمز رنگ و معروف پنجمین سیاره منظومه خورشیدی هم در حال نابود شدن است و تا یک یا دو دهه دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند.

این عکس در هفتمین پرواز نزدیک جونو که دهم جولای 2017 انجام شد،‌ به ثبت رسیده است و نمایی شگفت‌انگیز از لکه قرمز مشتری را به علاقه‌مندان نشان می‌دهد.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

با از بین رفتن ابرهای عظیم سیاره،‌ گردبادهای خیره‌کننده‌ی جدیدی به وجود می‌آیند که تماشای زیبایی آن‌ها به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

دانشمندان ناسا امیدوارند که ربات جونو حداقل برای دو یا سه سال دیگر به کاوش ادامه دهد و داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آن،‌ ابهامات موجود در مورد ساختار این غول گازی را برطرف کنند.

در این تصویر خیالی مسیر عبور جونو از بین کمربندهای تشعشعی مشتری به خوبی مشخص است.

فضاپیمای 1 میلیارد دلاری ناسا تازه‌ترین تصاویر سیاره مشتری را به زمین فرستاد

در کنار جمع‌آوری اطلاعات به وسیله سنسورهای مختلف قرارگرفته بر روی فضاپیما جونو، این کاوشگر همچنان به مخابره تصاویر منحصر به فرد و زیبا از مشتری، ادامه خواهد داد.

در این مورد از عکس های سیاره مشتری که در هشتمین پرواز نزدیک جونو،‌ در تاریخ 1 سپتامبر 2017 تهیه شد، غول گازی از نمایی شگفت‌انگیز به تصویر کشیده شده است.


موضوعات مرتبط: منظومه شمسیماهوارهنجوم

شنبه 28 بهمن 1396 | 8:10 | علی شیری عباس آباد |

اسپیس ایکس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، شرکت اسپیس ایکس قصد دارد به زودی ماهواره Zuma را به آسمان ببرد. این محموله مرموز به یکی از زیرمجموعه های دولت آمریکا تعلق دارد.

 البته قرار بود این ماهواره در ماه نوامبر به فضا پرتاب شود اما در نهایت پنجشنبه از مقر فضایی کیپ کارناوال در فلوریدا به آسمان می رود.

ماهواره زوما در مدار زمین قرار می گیرد که بسیاری از نمونه های جاسوسی و مخابراتی نظامی دیگر نیز در این مکان قرار دارند.

این درحالی است که هیچ یک از زیرمجموعه های دولتی مالکیت ماهواره را برعهده نگرفته اند و به همین دلیل اطلاعات کمی از آن فاش شده است.

به هرحال ماهواره زوما همراه یک موشک فالکون ۹ به آسمان ارسال می شود.


موضوعات مرتبط: اخبار هوایی داخلیماهواره

شنبه 16 دی 1396 | 15:55 | علی شیری عباس آباد |

5 دهه از زمانی که آمریکا ادعا کرد انسان روی ماه قدم گذاشته، می گذرد، ولی هنوز تئوری توطئه ای که از سوی برخی، مبنی بر دروغ محض بودن این ادعا مطرح شده، طرفداران خاص خود را دارد. بر اساس ادعای یکی از کاربران یوتیوب به نام «Streetcap1»، ویدیو ها و تصاویری که ادعا می شود در سال 1972 از آخرین  مأموریت سفر به ماه توسط آپولو 17 منتشر شده، به سادگی اثبات می کنند که تمام این سال ها آمریکا در مورد قدم گذاشتن انسان ها بر سطح ماه دروغ می گفته است.

 بر اساس گفته این کاربر، تصویر فردی که در کلاه فضانوردی یکی از فضانوردان آپولو 17 دیده می شود، فاقد لباس مخصوص است و به نظر می رسد که شخص یاد شده، یک کت ساده پوشیده. البته مخالفان این تئوری همچنان معتقدند شخصی که در تصویر دیده می شود، لباس فضانوردی به تن دارد.

همچنین پرچم آمریکا که در تصویر دیده می شود، با باد تکان می خورد، در حالی که در ماه نباید شاهد چنین تکانی باشیم. از سوی دیگر مخالفان این تئوری اعلام می کنند که این مسئله به علت لرزش پایه آلومینیومی است که هنگام جای گذاری آن توسط فضانوردان ایجاد شده است.

همچنین پیشتر برخی از طرفداران این تئوری توطئه ادعا کرده بودند که سنگ هایی که توسط فضانوردان از سطح ماه جمع آوری شده بود، در واقع از قطب جنوب آورده شده بودند؛ البته در نهایت آزمایش ها خلاف این موضوع را نشان داد و این تئوری توطئه را باطل کرد. لازم به ذکر است که آپولو 17 اولین فضاپیمای سرنشین داری که به ماه رفت نبود؛ این افتخار سال ها پیش نصیب آپولو 11 و فضانوردان آن «نیل آرمسترانگ» و «باز آلدرین» در 20 جولای 1969 (29 تیر 1348) شده بود.

 


موضوعات مرتبط: منظومه شمسیماهواره

دو شنبه 6 آذر 1396 | 23:21 | علی شیری عباس آباد |

حال و آینده پیشران‌های فضایی  (۱)

 

اگر یکی از علاقمندان موضوعات فضایی هستید احتمالا تا به حال به این فکر کرده‌اید که پس از پرتاب ماهواره‌ها یا فضاپیماها به فضا، حرکات و مانورهای آنها به کمک چه سیستمی صورت می‌پذیرد؟ پس لازم است با پیشران‌های فضایی آشنا شوید.

 پیشرانهای فضایی یا تراسترها، ابزاری برای تغییر سرعت موشکها، ماهواره‌ها و فضاپیماها هستندآنها روشهای متفاوتی برای حرکت دادن سامانه‌های فضایی در جهات مختلف دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. با توجه به نوع کاربرد، در سفر به  فضاو یا کنترل وسیله فضایی در مدار از پیشران‌ها استفاده‌های متفاوتی می‌شود

 


موضوعات مرتبط: ماهوارهموشک

ادامه مطلب
چهار شنبه 18 مرداد 1396 | 21:51 | علی شیری عباس آباد |
صفحه قبل 1 صفحه بعد